شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 6687
بازدید: 2682

تاثیر فونت در موفقیت یک سایت

ما در عصر ارتباطات زندگی می کنیم .

شاید بارها کلمه دهکده جهانی را شنیده ایم. اما این کلمه متضاد به چه معناست ؟

در عصر معاصر با گسترش پدیده ای جهانی بنام اینترنت روبرو هستیم که این امر توانسته تمامی مرزهای اجتماعی، زمینی و … را پشت سرگذاشته و جهان را تبدیل به دنیایی در دسترس برای انسانهای حاضر کند. امروزه اگر در آنسوی اقیانوس اطلس اتفاقی بیفتد، فردی که در چین و در این سوی دنیا نشسته می تواند همان لحظه و بصورت زنده شاهد آن ماجرا باشد . در قدیم و شاید در یکصد سال پیش این اتفاق در یک دهکده کوچک اتفاق می افتاد و افراد ساکن آن دهکده در زمانی کوتاه از اخبار آن اتفاق مطلع می شدند. امروز این اتفاق با یاری اینترنت در گستره جهانی اتفاق می افتد.

گسترش خدمات اینترنتی همگام با بالارفتن سرعت اینترنت

اغلب دولتهای دنیا برای جلوگیری از گسترش شهرنشینی و معضلات ناشی از آن مانند ترافیک، آلودگی هوا و … سعی بر افزایش خدمات خود در بستر اینترنت کردند که این امر باعث جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و به تبع آن کنترل جمعیت شهرنشینی در دنیا شد. برای این امر دولتها مجبور به بالابردن کیفیت زیر ساختهای اینترنتی و افزایش سرعت اینترنت شدند. همچنین این امر عامل رشد و پیشرفت تکنولوژی های بکار رفته در گوشیهای همراه افراد برای دسترسی سریع و آسان به خدمات دولتی و خصوصی شد. گسترش سایتهای فروشگاهی و خدماتی و اجتماعی در جهان مانند سایتهای Ebay ، Facebook اینستاگرام و همچنین در ایران مانند سایتها و اپلیکیشن های اسنپ و دیجیکالا نشانی از این اتفاق است که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سایت های موفق چه شرایطی برای جذب مخاطب را رعایت می کنند؟

کارشناسان اغلب ۷ عامل را برای موفقیت یک سایت برشمرده اند .

۱- طراحی و گرافیک شیک و جذاب

۲- کاربران فعال

۳- بودجه و درآمد سایت

۴- بازاریابی و رتبه در موتورهای جستجو

۵- محتوای خواندنی و رایگان

۶- نرم افزار کارآمد

۷- و مهم‌ترین عامل موفقیت: مدیر خوب!

طراحی شیک و جذاب مبحث این مقاله است که قصد پرداختن به آن را داریم.

عوامل مختلفی در بالابردن زیبایی یک سایت موثر هستند. از جمله رنگ، طراحی زیبا، فونتهای متنوع و … (همچنین می توانید ده سایت زیبای جهان را اینجا ببینید)

یکی از این عوامل، تنوع فونت در یک سایت است که در زیر به آن پرداخته ایم.

فونت در طراحی سایت چه تاثیری دارد؟

قابل کتمان نیست که فونت در طراحی سایت اهمیت بالایی دارد . میدانید که فونت واسط بین شما و کاربران در طراحی سایت می باشد و هدف اصلی نیز از انتخاب فونت همین برقراری ارتباط است بنابراین از اهمیت زیادی برخوردار است.  در مورد زیبایی و اهمیت طراحی سایت بیش از این صحبت های زیادی درسایتهای اینترنتی شده است. در اینجا قصد داریم یکی از عوامل مهم در طراحی سایت و زیبایی آن یعنی فونت یا قلم های نوشتاری را با هم بررسی کنیم.
معمولا فونت ها که با توجه به نوع طراحی وبسایت و سلیقه صاحب سایت و حتی موضوع وب سایت انتخاب می شوند، می توانند تاثیر های متفاوتی در بازدید کننده داشته باشند.

تنوع فونت

یک از شرایطی که مخاطب را از یک سایت دلزده و خسته می کند، یکنواخت بودن سایت است. یکی از شرایطی که می تواند جلوی دلزدگی مخاطب از یک سایت را بگیرد، تنوع استفاده از تصاویر و فونتهای مختلف در صفحات سایت است. اما همه طراحان سایت به این نکته مهم واقف هستند که استفاده بیشتر از تصاویر باعث کاهش سرعت لود سایت و در نتیجه از دست دادن مخاطب می شود اما فونتها این مشکل را برای سایت ایجاد نمی کنند.به طراحان سایت توصیه می شود صفحات سایت را علاوه بر استفاده از رنگهای مختلف، با فونتهای متنوع طراحی و بارگذاری کنند.

فونتهای با وزنهای متنوع برای سایت مناسب تر هستند.

یکی از ویژگیهای مهم یک فونت خوب، تنوع وزنهای آن فونت است . به این ویژگی در فونتها قابلیت وریبل (Variable) گفته می شود .

نمونه فونت وریبل یا فونت با وزنهای متنوع

فونتها با وزنها یا ضخامتهای مختلف ( وریبل ) در خوانایی متن ها بسیار موثرند. هر چه بتوان متنها را برای خواننده با وزنهای متفاوت در صفحه نمایش دهیم، خوانایی آن برای مخاطب بیشتر شده و در نتیجه جذابیت متن و در نهایت ارتباط با سایت را به همراه خواهد داشت . طراحان فونت در ایران نیز این مهم را در نظر گرفته و فونتهای وریبل زیادی را به بازار روانه کرده اند .

دو فونت رایگان وریبل فارسی را دانلود کنید . از این دونمونه می توانید در سایتهای خود استفاده کنید .

اگر فونت مورد دلخواهتان را می خواهید آن را شخصا طراحی کنید.

سایت موتیف اقدام به تهیه یک دوره آموزشی طراحی فونت فارسی برای علاقه مندان کرده است . با کلیک روی متن زیر می توانید این دوره آموزشی تخصصی و حرفه ای را ببینید و دانلود کنید.


در پائین همین صفحه، نظر یا تجربه خودتان در این زمینه را برای ما بنویسید


موتیف را در شبکه های اجتماعی ببینید .عضو شوید و از سایت موتیف هدیه های ارزشمند بگیرید.

www.mutif.ir

نوشته شده در ۱۲-۰۷-۱۴۰۰

نویسنده : مهران رودکی