شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 2361
بازدید: 3460

کشور باستانی ایران ( پرشیا ) با یک تمدنی کهن یکی از پایه‌گذاران در عرصه طراحی گرافیکی و هنر است
امروزه موزه‌های سراسر جهان دارای نمونه‌های اولیه طراحی گرافیک ایرانی بر روی فلز و یا ظروف سفالی- مهرها -کاشی‌ها- گچ بری فرش ابریشم‌ها و انواع لباسها می‌باشند.

بعضی از نمونه‌های این هنر باستانی دارای شهرت و آوزاه جهانی می‌باشند و طرحهای روی فرش با سفال- نقاشی- مینیاتوری خوشنویسی و مصور سازی کتاب‌ها به عنوان آثار ایرانی کاملا قابل تشخیص هستند.

گرافیک مدرن در ایران برای اولین بار در اواخر قرن ۱۹ در غالب طراحی و تصویر در روزنامه‌ها و مجله‌های آن دوران ظاهر شد و تکامل و پیشرفت آن ادامه یافت اما تا قبل از این تاریخ در اواخر قرن ۱۸ تعدادی پوسترهای ملی ( عامیانه ) به روش چاپ سنگی تهیه و در ایران توزیع شده بودند.

شرح وقایع مذهبی و یا گفته‌های معروف فلاسفه ، شعرا و نویسندگان به بهترین نحو و در غالب سبک زینتی برجسته‌ای طراحی و مصور سازی می‌شدند.

طراحی آگهی اولین بار در سال ۱۹۰۸ در تهران آغاز شد و از آن پس طراحی گرافیک ایران به تدریج سبک غربی را پیش گرفت .

دانشکده هنرهای عالی در سال ۱۹۴۱ در دانشگاه تهران تاسیس شده و دوره‌های هنری گرافیک و طراحی در آن ارائه گردید. طی سالیان گذشته فارغ‌التحصیلان این دانشکده بیشترین کارگاههای گرافیک کنونی در تهران را تاسیس کرده اند.

امروزه علاوه بر این دانشکده چهار موسسه تحصیلات عالیه دیگر به همانند ۶ مدرسه هنر و که در آنها رشته طراحی گرافیک عرضه می‌شود وجود دارند که بالغ برهزار دانشجو در هر سال پذیرش می‌کنند این رقم دال بر گسترش طراحی گرافیک در رشته‌های گوناگونی همانند چاپ آگهی سینما و تلویزیون در ایران می‌باشد.

در سال ۱۹۶۴ اولین نمایشگاه گرافیک در تهران زمینه‌های برگزارش و از آن پس طراحان گرافیک ایران آثارشان را در دو بخش گروهی یا انفرادی به طور منظم به نمایش می‌گذارند.

در سال ۱۹۷۸ اولین دو سالانه طراحی آسیایی در تهران گشایش یافت و در آن کارهایی از تمام کشورهای آسیایی به نمایش در آمد.

اولین دو سالانه طراحان گرافیک ایران در سال ۱۹۸۸ و دومین آن در سال ۱۹۹۹ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید. جدا از نمایشگاه نام برده سه نمایشگاه بین‌المللی تصویر سازی کتاب کودکان نیز در تهران برگزار شد. همچنین طراحان گرافیک ایران آثارشان را به نمایشگاههای بین‌المللی مانند دو سالانه پوستر ورشو در سالانه پوستر lahti در فنلاند و نمایشگاه Bratislava در اسلواکی به معرض نمایش گذاشتند .

امروزه کارهای آثار طراحان گرافیک ایران به تدریج در عرصه‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود و بسیاری از نمونه‌های هنری آنها آنان در نشریات حرفه‌ای به صورت برجسته‌ای نشان داده شده است

 از تاریخ گرافیک ایران به قلم مرتضی ممیز

منبع : گروه تحقیقات علمی موتیف