شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 1634
بازدید: 3350

ماموریت اینورس، بالاتر از هدف
به نظر می رسد که تهران تنها پایتخت شکم و خوراکی است. اگر یک مسیر ۱۰۰ متری را پیاده قدم بزنید معنی این جمله را به درستی درک می کنید. تهران پایتختی است که قدم به قدم آن چندین و چند سوپر مارکت (یا همان بقالی به زبان خودمان) وجود دارد. در تهران هیچگاه گرسنه نمیمانید چرا که هر جایی از شهر، چراغهای رنگانگ رستوران و فست فودهای گوناگون در فاصله های کوتاه وجود دارد که از ماکارونی گرفته تا مغز و زبان و شیر مرغ را لای نان جا می دهند تا شکم افراد را سیر کنند. البته موضوع فراوانیِ عجیب و نا متوازن مشاغل فقط در مورد سوپرها و ساندویچی ها نیست، چرا که آموزشگاه های تخصصی و نیمه تخصصی هم در هر شاخه و مدل، جای خود را در کوچه پس کوچه های تهران پیدا کرده اند.
اگر حجم کاغذی را که صرف تراکت های تبلیغاتی تدریس خصوصی می شود، سر انگشتی حساب کنیم یا تعداد آموزشگاههایی را که در زمینه های مختلف فعال هستند، بشماریم بیشتر با عمق این واقعیت روبرو می شویم که تا چه میزان زمان، انرژی و نیروی کاری صرف آموزش می شود. البته سیر کردن گرسنگی دانش و علم و هنر حرکت بسیار پسندیدهای است و این نشان می دهد که تهران تنها پایتخت شکمهای گرسنه نیست، بلکه مغزهای گرسنه هم دارد، اما موضوع اصلی سطح کیفی آموزشگاهها است.

در این شهر شلوغ، آموزشگاهها و موسساتی هستند که با نگاهی حرفهای تر جلو میروند و نگرشی بلند مدت داشته و ایجاد ساختار آموزشی حرفهای را در دستور کار خود قرار دادهاند. در این راستا میتوان مدرسه اینورس را معرفی کرد که به شکلی تخصصی در زمینه کامپیوتر گرافیک فعالیت می کند و از ابتدا به اصول حرفهای اهمیت پایبند بوده است.
 در سایت این مدرسه  ماموریت، چشم انداز، اهداف و فلسفه کاری مشخص شده که با مطالعه این موارد می توان دریافت که با گروهی  رو به رو هستیم که در مقابل مشکلات آموزشی اعلام موضع میکنند و هدفشان را تغییر نگاه موجود در سیستم آموزشی قدیمی اعلام کرده اند. جالب است بدانید که دلیل انتخاب نام “اینورس” نیز همین موضوع بوده است، اینورس به معنی معکوس و وارونه است.

شنا خلاف جهت آزاد است
وارد فضای اینورس که شدم با یک جو صمیمی و گرم برخورد کردم که همین موضوع باعث شد تا کمتر نگاه به امکانات سخت افزاری آموزشگاه بیندازم و بیشتر نظرم به رابطهای جلب شد که میان هنرجویان و استادان مدرسه جریان داشت. ۲ گروه ۵ نفری از هنرجویان مشغول کار بودند تا پروژه های تبلیغاتیشان را اجرا کنند. در این فاصله گفتگوی کوتاهی با هنرجویان پر انرژی داشتم تا از کارشان سر در بیاورم. هر گروه از یک طراح گرافیک، طراح صنعتی و یک تصویرساز تشکیل شده بود که هر کدام در یک نرم افزار مهارت داشتند و هر نفر مسئولیتی در گروه داشت، همچنین برای تصمیمات اصلی پروژه، جلسه  Brain storming (طوفان فکری) برگزار میکردند. از فضای گرم و فعال گروهها به شدت انرژی گرفتم و با علیرضا اردوبادی مدیر و موسس مدرسه تخصصی اینورس صحبت کوتاهی کردم.
علیرضا اردوبادی مدرک ACE از شرکت Adobe دارد. او طراح گرافیک در زمینه گرافیک تبلیغاتی با تکنیکهای دو بعدی ، سه بعدی و موشِن گرافیک است و ۱۵ سال است که با فتوشاپ کار می کند.

مهمترین مشکلات ساختار آموزشی ما چیست که تغییرش دغدغه اصلی شما است؟
به اعتقاد من که مشکل بسیار زیاد است. همین که تنوع در شیوههای آموزشی ما کم یافت می شود، خود، یک نقطه ضعف بزرگ است. وقتی درباره آموزش صحبت میکنیم باید بدانیم بحث درباره کاری خدماتی است. مخاطب باید در کار خدماتی- آموزشی گزینههای زیادی برای مقایسه داشته باشد تا بتواند کلاسهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کند، باید بداند خروجی هر دوره چیست و با سبک تدریس هر مدرس آشنا شود و بطور کلی خدمات مختلف هر آموزشگاهی را بشناسد. نکته مهم دیگر این است که متاسفانه آنقدر حساسیت جامعه ما به آموزش در سالهای گذشته کم شده و تعداد مدرس در هر زمینهای زیاد است که حرف اول را برای انتخاب یک کلاس، هزینه و شهریه می زند و بعد از آن نیز محدودیت های زمانی مخاطب. اما تمام این حرفها شامل انتخاب دوره و تصمیم به ثبت نام در یک کلاس است. مشکلات اساسیتر در خودِ کلاسها است، در کیفیت آموزشی، در جزییات. یکی از مشکلات ریشه ای این است که اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی، وقتی وارد بازار کار می شوند، حتی اگر علم آن کار و رشته را داشته باشند، هنوز اصول حرفهای را رعایت نمی کنند. البته باید در نظر داشت که اصول حرفهای در بازار کار هم به درستی مشخص نمیشود. بطور مثال امروزه در رشتههای مختلف شغلی رقابت اصلی برای گرفتن سفارش کار است و خبری از رقابت در کیفیت نیست، بلکه در قیمت است، رقابت در ارزان تمام شدن. انگار همه هر روز در مناقصه شرکت میکنند، این بسیار خوب است که نیروهای جوان جذب شوند اما نه به این دلیل که دستمزد کمتری به آنها پرداخت می شود.

شما چه فعالیتی برای تغییر در این نگرش انجام داده اید؟
ابتدا این که کپی نکردیم. در ایران آموزشگاهِ خوب گرافیک و مدیریت تبلیغات داریم ، البته بزرگترین مشکل همین آموزشگاهها هم، این است که رقیب خوبی ندارند و اگر رقابتی هست فقط در زمینه جذب شاگرد است نه خروجی مطلوب کلاس. موضوع اینجاست که در حال حاضر یک آموزشگاه مرجع در زمینه مدیریت تبلیغات وجود دارد و سایر آموزشگاهها یا از این آموزشگاه یا از یک دانشگاه یا مدرسه هنری خارجی کپی می کنند، یا می خواهند شبیه آنها شوند. اگر چه در یک مقطعی هم توانستند موفق باشند اما در بسیاری موارد خیر. ما باید بیش از کشورهای خارجی به فکر زمینه سازی باشیم . برای همین تمام دورهها و کلاسها را اختصاصا برای خودمان طراحی کرده و حتی در کلاسهای نرم افزار هم، طراحی خاص و جداگانه کردیم. چون اصولا به نظر من، اگر تفاوت ساختاری با بقیه نداشته باشیم چرا باید باشیم؟

دوره های شما چگونه طرح و برنامه ریزی شده است؟
 تمام دورههای آموزشی مدرسه اینورس را خودمان طراحی میکنیم. به طور مثال دوره ۶ ماهه ” طراحی ویژوال در تبلیغات” که طراحی کردیم و اجرا شده است، برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد و برای آینده نزدیک دورههای” گِیم دیزاین ” “موشِن گرافیک در ۱۴ ماه”  “مدلسازی تخصصی کاراکتر ۳ بعدی”، “انیمیشن ۳ بعدی” و “جلوه های ویژه” را در دستور کار قرار دادیم.

از نظر شما مشکل اصلی آموزشگاه های کامپیوتری و گرافیکی چیست؟
یکی از مشکلات مهم اکثر آموزشگاههایی که به شکلی در حیطه کامپیوتر گرافیک فعالیت می کنند، این است که تحصیلات آکادمیک مدرسان مهندسی کامپیوتر است و از نظر گرافیکی دچار ضعف جدی هستند یا برعکس، یعنی گرافیست هستند و زیاد بر IT و کامپیوتر تسلط ندارند ولی ما خیلی تلاش میکنیم بین جنبه هنری و علمی تعادل ایجاد کنیم .

مهم ترین اهداف مدرسه شما چیست؟
بدون شک هر مجموعهای، از اهداف خود رنگ و هویت می گیرد و اینورس هم با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود نفس می کشد. مهمترین هدف اینورس، توسعه این مدرسه در سطح بینالمللی و برگزاری دورههای آموزشی بینالمللی است که برای رسیدن به آن تلاش می کند. مثل تربیت و تشکیل گروههای اجرایی توانمند، تشکیل گروههای تحقیقاتی و پژوهشی، تکمیل آموزه های کلاسیک دانشگاه و سایر مراکز آموزش عالی و برقراری ارتباط با مدارس هنرهای دیجیتال و کامپیوتر گرافیک دنیا و دعوت از اساتید آنها جهت تدریس در مدرسه اینوِرس. همچنین اجرای پروژههای بین المللی و برگزاری تورهای آموزشی و توسعه برنامههای آموزشی در سطح بین الملل را در راس برنامه بلند مدت خود قرار دادهایم.

دلیل انتخاب نامِ اینورس چه بود؟
بسیاری از مواقع، خلاقیت از محدودیت، تغییر از نارضایتی و تولید از نیاز ریشه میگیرد. دغدغه و فلسفه اولیه تاسیس مدرسه اینورس هم از همین کمبودها و نیاز جامعه شکل گرفت. در واقع اینورس به هدف تغییر در الگوهای آموزشی و نوع نگاه به مقوله آموزش شروع به کار کرد و با انگیزه پرکردن خلا بسیاری از اصول آموزشی که در سیستمهای آموزشی و آکادمیک ما، ضعف محسوب میشوند، مانند کم توجهی و عدم گرایش به پژوهش و کارهای تحقیقاتی- تحلیلی، پایین بودن سطح فرهنگ کار گروهی که به کم توانی در این امر منجر شده، پایین بودن سقف آرزوها و کاهش جاه طلبی در پیشرفتهای حرفهای و ضعف در رفتار حرفهای که همه و همه حلقه های گمشده زنجیره آموزشی کشور ماست.
برای همین این آموزشگاه را با نام اینورس تاسیس کردیم به معنای معکوس و وارونه؛ و تلاش میکنیم تا در ایجاد تغییر و تحول در امور آموزشی و همینطور پرورش نیروهای متخصص و پویا پیشرو باشیم. این تغییرات، شامل موضوعات زیادی میشوند ، به عنوان مثال ما در کلاسهای نرمافزار، روشهای ارائه مطالب، تکنیکهای طوفان فکری (Brain Storming)  و روشهای برخورد با مشتری  را به دانشجویان آموزش می دهیم. برای کسانی که میخواهند حتی در یک کلاس نرم افزار ثبت نام کنند ، مشاوره فردی میدهیم تا بتوانند راه خود را درست انتخاب کنند و وسط راه خسته نشوند. کاری که معمولا در هیچ آموزشگاهی اتفاق نمی افتد.

در مورد ماموریت اینورس هم توضیح می دهید؟
ماموریت اصلی اینورس، افزایش اعتماد به نفس، مهارت اجرایی و ارتقای سطح دانش هنرمندان عرصه هنرهای دیجیتال در ایران است که دراین جهت ماموریت های کاری متفاوتی در نظر داریم. بطور مثال پرورش نیروهای حرفهای و متخصص مناسب موقعیت های شغلی مرتبط با هنرهای دیجیتال و علوم کامپیوترگرافیک، ایجاد فرهنگ کارگروهی با انجام پروژههای گروهی و آموزشِ رهبری و ایفای نقش در گروه. برای همین موضوع، تمام دانشجویان را بعد از اتمام دوره ، پشتیبانی میکنیم، چرا که بیشتر سوالات دانشجوها وقتی پیش می آید که وارد بازار کار شده باشند. این بخشی از فرهنگ کاری ما در مدرسه اینورس است که برای شاگردان، همواره یک منبع علمی، عملی و همیشه در دسترس باشیم.

منبع مطلب : موتیف