خواندن یک سند قدیمی از استاد ممیز توسط امراله فرهادی در باب مسئولیت در طراحی گرافیک
در این پادکست این مطالب را خواهید شنید :
1- هر طرح هرچند ناشیانه یا حرفه ای وقتی به سطح جامعه می آید ، دارای بار فرهنگی و حقوقی می شود .
2- طراحی پوستر جذاب ترین بخش در طراحی گرافیک برای هر طراح گرافیک است.
3- مخاطب اصلی هر اثر گرافیکی ، فقط خود سفارش دهنده نیست و هر طراحی باید بتواند پیروز از جنگ بین خواسته های سفارش دهنده و ارتباط با مخاطب بیرون بیاید و صلحی بین سفارش دهنده و مخاطبین برقرار کند .
4- هیچ طراحی نباید فکر کند که اثر او جزء کوچکی از تولیدات فرهنگی است و شانه خالی کند از بار فرهنگی اثر او که میتواند در آینده ایجاد کند .
5- هر طرح از طراحان گرافیک میتواند افراد هم سلیقه خود را به همراه داشته باشید . این افراد بار مسئولیت برای طراح دارند و طراح باید احوالات این افراد را مدنظر قراردهد.
6- و … ( پیشنهاد می شود این پادکست خوب را گوش کنید )
درباره امراله فرهادی :
فرهادی در سال ۱۳۵۲ به توصیهٔ بهمنبیگی و موافقت وزیر وقت فرهنگ و هنر وارد دانشکدهٔ هنرهای تزئینی تهران شد. این توصیه به دلیل آشنایی وزیر با عکاسی و نقاشیهای او در طی بازدیدش از دبیرستان عشایری صورت گرفت. دو سال اول دورهٔ لیسانس را به گذراندن درسهای عمومی چون (طراحی، مجسمهسازی، نقاشی، دروس نظری و …) پرداخت و برای دو سال آخر رشتهٔ گرافیک را انتخاب کرد. او در این دوره از محضر استادان مطرح هنر ایران بهره برد: هوشنگ کاظمی، حسین کاظمی، مسیو ژیرار، آلن بایاش، لیلیت طریان، محمد حسن شیددل، شهلا حبیبی، آیدین آغداشلو، مرتضی ممیز، محمد احصائی، کامران کاتوزیان، ایرج انواری و …
تابستان ۱۳۵۸ فرهادی پروژهٔ فارغالتحصیلی دانشگاه خود را با مشارکت نفیسه بزرگزاده شهدادی با عنوان «دیوارنوشتههای انقلاب» ارائه کرد. استادان راهنما و مشاور این پروژه، ایرج انواری و مرتضی ممیز بودند.
– مؤسس، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل مؤسسهٔ فرهنگی هنری «ویژهپردازان سبز» از سال ۱۳۷۷
– صاحب امتیاز و مدیر مسئول انتشارات «ویژهنگار» از سال ۱۳۷۷
– مؤسس و مدیر مسئول «آموزشگاه هنرهای آزاد تجسمی ویژه» از سال ۱۳۸۴
– صاحب امتیاز و مدیر مسئول «نگارخانهٔ ویژه» از سال ۱۳۸۴
– صاحب امتیاز و مدیر مسئول «فصلنامهٔ ویژه» از سال ۱۳۹۱
– عضو هیئت مؤسس و شورای برنامهریزی آموزشی اولین دورهٔ تخصصی یکسالهٔ «ارتباطات بازاریابی و تبلیغات»
– مشاور و مدیر ارشد طراحی و برنامهریزی ارتباطات بازاریابی و تبلیغات چند شرکت ساختمانی انبوهساز، تولیدی و تجاری داخلی و خارجی
توضیح موتیف در باب این پادکست
– لازم به توضیح است که این پادکست توسط سایت “رادیو گرامافون” در سالهای گذشته تولید شده است. اما متاسفانه بنا به دلایلی این سایت، مدتی است که تعطیل شده است و دسترسی مدیریت سایت موتیف برای کسب اجازه انتشار این پادکست مقدور نشد .
– با توجه به مفید بودن این مطالب ، سایت موتیف به انتشار این مطلب پرداخت.
– امید است که اهداف تولید کنندگان پادکست که تولید محتواهای مفید برای کابران بوده است ، اینجا ادامه داشته و محقق گردد .